Du läser
Hälsoföredelarna med att drömma

Hälsoföredelarna med att drömma

Jag har alltid varit fascinerad av vetenskapen om drömmar. Mina egna drömmar har länge varit mycket livliga och realistiska. För mig kan det kännas som om jag kommer in i en annan värld när jag sover – på riktigt. Härom natten hade jag en dröm att jag satt på en vinge på ett flygplan och mediterade. I det udda ögonblicket kände jag mig lugn, avslappnad och helt i fred. Efter en sådan terapeutisk och helande upplevelse vaknade jag glad och jag kunde ta den känslan med mig resten av dagen.

När det kommer till varför vi drömmer finns det många teorier. Sigmund Freud trodde att drömmar var porten till att förstå det omedvetna sinnet – våra dolda önskningar och bakomliggande tankar. Hans drömteori involverade två delar: vad som var på ytan och vad som var under ytan. Carl Jung, å andra sidan, såg drömmar som ett sätt att uttrycka saker öppet och trodde att drömmar var psykets sätt att kommunicera viktig information.

De [drömmar] lurar inte, de ljuger inte, de snedvrider inte eller döljer … De söker alltid att uttrycka något som jaget inte känner till och inte förstår,

– Carl Jung.

Neurovetenskap fortsätter idag att utforska drömmar, drömtolkning och i flera studier idag hittar man flera olika hälsofördelar med att drömma.

Drömmar hjälper dig att lära dig

Har du någonsin somnat osäker på ett beslut du försökte fatta? Sedan när du vaknade blev svaret på något sätt klart?

Vi har alla hört uttrycket låt mig sova på det, men det finns faktiskt vetenskapliga bevis som stöder att vi faktiskt lär oss medan vi sover.

Enligt forskare vid Harvard Medical School, kan det vara bättre att lära sig en ny aktivitet eller information medans man sover än när man är vaken. Passiv inlärning handlar om att lära sig via alternativa vägar, såsom att lyssna på instruktioner medans man sover. Att drömma hjälper i denna process.

Drömmar kan vara terapeutiska

Genom att drömma skapar vi nya minnen kring de känslor som vi redan upplevt, och kan lämna dem bakom oss.

International Association for the Study of Dreams

Även om det vi upplever i våra drömmar inte är verklighet så är känslorna som följer med det som händer verkliga och drömmar kan hjälpa till att behandla, förstå och läka.

Historierna i våra drömmar handlar ofta om en viss känsla ur en verklig upplevelse. Genom att drömma skapar vi nya minnen runt känslor vi upplevt. På detta sätt är känslan i sig inte längre aktiv och kan lämnas bakom. Denna mekanism fyller en mycket viktig roll eftersom när vi inte bearbetar våra känslor, särskilt negativa känslor så ökar det vår personliga oro och ångest.

Om du upplever någon form av posttraumatisk stress eller känslomässigt trauma kan drömmar vara en form av terapi över natten.

En relativt ny studie publicerad i Current Biology drar slutsatsen att när människor går igenom en känslomässig händelse utlöser detta frisättning av stresshormoner som prioriterar den händelsen i ditt sinne. Detta är en påminnelse till din hjärna att arbeta igenom den under sömnen.

Läs också

Någonstans mellan att händelsen först utspelade sig och att din dröm behandlar den utför hjärnan ett elegant trick för att skilja känslor från minne, så det är inte längre är överdrivet känslomässigt.

Drömmar kan hjälpa dig att övervinna dina rädslor

I en klardröm har du full kontroll, och du har inget att förlora. Du kan öva på det du är rädd att göra i verkliga livet.

Att drömma kan vara ett utmärkt verktyg för att träna bort dina rädslor. Detta gäller specifikt för klardrömmar – när du drömmer medvetet och kan på något sätt manipulera och kontrollera drömmen.

Låt oss föreställa oss att du är rädd för att tala inför en publik. Varje gång du står inför en folkmassa känner du dig som om ditt hjärta slår ut ur bröstet och du är på väg att svimma.

I en klardröm har du full kontroll, och du har inget att förlora. Du kan öva på det du är rädd att göra i verkliga livet. Ju mer du övar, desto mer omprogrammerar du din hjärna. Med tid och träning kan du så småningom överkomma den verkliga rädslan i den verkliga världen.

Slutsats

Oavsett om du vill lära dig en ny färdighet, läka känslomässig smärta eller möta din rädsla så kan drömmar hjälpa dig att förändra och förbättra ditt liv. Så vi rekommenderar att du drömmer så mycket du bara kan.

Referenser

  1. Sleep, dreams, and memory consolidation: The role of the stress hormone cortisol; Jessica D. Payne, Lynn Nadel; Learn Mem. 2004
  2. The Biology of REM Sleep; John Peever, Patrick M. Fuller; Current Biology 2017
  3. Stress and dream sleep are linked to pathways of brain cell death and survival; University of Surrey 2019
Visa kommentarer (0)

Svara

Din e-post kommer inte vara synlig

Copyright © 2019 dreamtime.se 💤💤

Till toppen