Du läser
Bokrecension: Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde

• En bok som sägs ha fötts ur författarens egna drömmar
  • En drömlik berättelse som står på egna ben
Det finns en hel del berömda böcker som har fångat människors intresse genom århundradena och många har nog någon gång ställt sig frågan varifrån författarna får sina idéer. Naturligtvis är en hel del av stoffet fragment av såväl en livlig och kreativ fantasi som egna upplevelser. Faktum är dock att en del författare har drömt sig till en fantastisk handling eller löst ett fängslande mysterium medan de sov. Att sova med block och penna bredvid sängen kan med andra ord löna sig.

Från feberdröm till bästsäljare

Kortromanen med originaltiteln Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde gavs ut 1886 i England där handlingen i boken också utspelar sig. Författaren Robert Louis Stevenson ska ha drömt sig till tre av romanens berömda nyckelscener. Stevenson hade länge velat skriva en bok om människans dubbelnatur och förhållandet mellan det goda och det onda inom människan. men kämpade med intrigen. Han var mycket sjuk och behandlades med kokain för sin tuberkulos. Den natten handlingen till boken föddes vaknade han mitt i en feberdröm och skrev ner det han mindes.

Skräckhistoria om mänsklig psykologi

Resultatet av feberdrömmen blev en studie av det mänskliga psyket. Historien om den respekterade läkaren Dr. Jekyll som förvandlades till den galne mördaren Mr. Hyde säkrade den sjuklige författarens och hans familjs framtid. Handlingen i boken gav upphov till en hel del debatt både i sin kontextuella samtid och har även blivit föremål för studier och analyser i modern tid. Boken har också resulterat i både filmer och pjäser. Personlighetsstörningen och kampen mellan att vara en ond eller en god människa som boken ger uttryck för behandlar ett ämne som är djupt mänskligt och som många kan känna igen sig i. Det är inte ovanligt att lösningar på problem eller bearbetningar av känslomässiga upplevelser sker i sömnen. Stevensons feberdrömmar speglade den dödliga sjukdomen som rasade inom honom och gav boken ett alldeles unikt och skrämmande perspektiv.

Boken säljs i många olika fina utgåvor hos Adlibris – du kan hitta dem alla i denna lista.

Bra

en oförglömlig klassiker